Kako pravilno sastaviti Polugodišnji izvještaj o izvršenju financijskog plana za razdoblje 1.1. – 30.6.2025. godine?
- ATIVOS tim

- Jul 28
- 4 min read
Polugodišnji izvještaj o izvršenju financijskog plana predstavlja važan instrument fiskalne odgovornosti i transparentnosti u sustavu javnih financija. Ova obveza propisana je Zakonom o proračunu, a detalji izvještavanja određeni su Pravilnikom o polugodišnjem i godišnjem izvještaju o izvršenju proračuna i financijskog plana. U nastavku donosimo ključne informacije i praktične smjernice za pravilnu izradu, donošenje i objavu izvještaja.
Proračunski korisnici državnog proračuna i JLP(R)S-a te izvanproračunski korisnici državnog proračuna i JLP(R)S-a prve skupine obvezni su sastaviti polugodišnji izvještaj o izvršenju financijskog plana. U ovom članku ćemo objasniti postupak kod JLP(R)S-a.
Obvezni sadržaj i izgled polugodišnjeg izvještaja
Izvještaj se sastoji od:
Općeg dijela,
Posebnog dijela,
Obrazloženja i
Posebnih izvještaja
Opći dio polugodišnjeg izvještaja o izvršenju financijskog plana sadrži:
Sažetak Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja,
Račun prihoda i rashoda i
Račun financiranja.
Ako nakon donošenja proračuna za 2025. nije bilo izmjena i dopuna niti izvršenih preraspodjela, opći dio polugodišnjeg izvještaja (stupac 3) o izvršenju za prvo polugodište 2025. sadrži izvorni plan za 2025., a ako je nakon donošenja proračuna i usvojen rebalans, umjesto tekućeg unose se podatci po rebalansu za 2025. godinu. Ukoliko je od donošenja proračuna (ili rebalansa) bilo naknadno izvršenih preraspodjela dodaje su stupac 4 Tekući plan.
Sukladno Pravilniku u svim izvještajima/tablicama općeg dijela, pored podataka o izvornom planu odnosno rebalansu i tekućem planu za 2025. te ostvarenju/izvršenju za prvo polugodište 2025., daju se i podaci o ostvarenju/izvršenju za prvo polugodište 2024. godine. Također se daje indeks ostvarenja/izvršenja za razdoblje siječanj - lipanj 2025. u odnosu na ostvarenje/izvršenje za siječanj - lipanj 2024. te indeks ostvarenja/izvršenja za razdoblje siječanj - lipanj 2025. u odnosu na tekući plan za 2025. godinu.

Kao u vrijeme izrade i donošenja proračuna i financijskog plana nije bio poznat stvarni iznos viška odnosno manjka za prijenos u 2025. godinu. Zbog toga je u 2025. godini prilikom prvih izmjena i dopunama proračuna potrebno uskladiti te podatke sa stvarnim podacima. U slučaju da još nisu donesene izmjene i dopune proračuna, podatak o prenesenom višku odnosno manjku iz 2024. u stupcima Ostvarenje/Izvršenje mora odgovarati stvarnom stanju, bez obzira na to je li taj podatak u izmjenama i dopunama proračuna i financijskog plana usklađen sa stvarnim stanjem.
Račun prihoda i rashoda u izvještaju o izvršenju iskazuje se u tri tablice:
Izvještaj o prihodima i rashodima prema ekonomskoj klasifikaciji (Temeljem Zakona proračun se usvajaju na razini skupine pa se stoga i podaci u stupce izvještaja o izvršenju koji se odnose na plan unose na razini skupine (druga razina), dok se podatci u stupce koji se odnose na samo izvršenje daju na razini odjeljka (četvrta razina)).
Izvještaj o prihodima i rashodima prema izvorima financiranja (Brojčana oznaka i naziv izvora financiranja daju se na razini razreda i skupine izvora financiranja.).
Izvještaj o rashodima prema funkcijskoj klasifikaciji (Brojčana oznaka i naziv funkcijske klasifikacije daju se na razini razreda i skupine funkcijske klasifikacije).
U Računu financiranja iskazuju se primici od financijske imovine i zaduživanja te izdaci za financijsku imovinu i otplate zaduživanja. Račun financiranja u polugodišnjem izvještaju o izvršenju daje se u dvije tablice:
Izvještaj računa financiranja prema ekonomskoj klasifikaciji (podaci u stupce izvještaja o izvršenju koji se odnose na plan unose na razini skupine, dok se podatci u stupce koji se odnose na samo izvršenje daju na razini odjeljka).
Izvještaj računa financiranja prema izvorima financiranja (Brojčana oznaka i naziv izvora financiranja daju se na razini razreda i skupine izvora financiranja.).
Posebni dio izvještaja o izvršenju sadrži izvorni plan (ili rebalans) ako od donošenja proračuna nije bilo izvršenih preraspodjela, odnosno izvorni plan i tekući plan ako je od donošenja proračuna bilo naknadno izvršenih preraspodjela. U slučaju da nije bilo preraspodjela u Posebnom dijelu nije potreban stupac Tekući plan.

Posebni dio izvještaja o izvršenju proračuna iskazuje se u izvještaju po programskoj klasifikaciji i sadrži izvršenje rashoda i izdataka iskazanih po izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji, raspoređenih u programe koji se sastoje od aktivnosti i projekata.
U stupcima 2 Izvorni plan ili Rebalans, 3 Tekući plan podaci se unose na razini skupine
ekonomske klasifikacije (druga razina), a u stupcu 4 Izvršenje na razini skupine i odjeljka ekonomske klasifikacije (druga i četvrta razina) tj. ne treba navoditi razred i podskupinu (prva i treća razina).
Sukladno čl. 17. i 42. Pravilnika u polugodišnjem izvještaju o izvršenju daje se obrazloženje općeg dijela, dok se obrazloženje posebnog dijela daje samo u godišnjem izvještaju o izvršenju.
Obrazloženje općeg dijela može se dati na opisni, brojčani, grafički ili kombinirani način. Obrazloženje općeg dijela izvještaja o izvršenju proračuna sadrži:
Obrazloženje ostvarenja prihoda i rashoda, primitaka i izdataka,
Obrazloženje prenesenog manjka odnosno viška financijskog plana.
Potrebno je obrazložiti najznačajnije prihode i primitke, odnosno rashode i izdatke te najveće promjene u odnosu na prethodno razdoblje odnosno na plan. Ako su ostvareni primici odnosno izvršeni izdaci, treba obrazložiti o kakvom se zaduživanju radi, tko je davatelj kredita odnosno zajma, razdoblje otplate te namjenu zaduživanja
Posebni izvještaji u polugodišnjem izvještaju o izvršenju proračuna su:
Izvještaj o korištenju proračunske zalihe (navesti iznos proračunske zalihe te dali je korištena i za koje svrhe).
Izvještaj o zaduživanju na domaćem i stranom tržištu novca i kapitala (pregled zaduživanja po dugoročnim kreditima i zajmovima koje su ugovorili ili preuzeli u izvještajnom razdoblju po vrsti instrumenata, valutnoj, kamatnoj i ročnoj strukturi).
Izvještaj o danim jamstvima i plaćanjima po protestiranim jamstvima (pregled danih jamstava s osnovnim podatcima o jamstvu te pregled izvršenih plaćanja po protestiranim jamstvima s podacima).
Na sljedećem linku možete pronaći ogledni primjer cjelokupnog Polugodišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna.
Rokovi podnošenja i donošenja
Proračunski korisnik koji ima upravljačko tijelo (npr. vrtić), dužan je upravljačkom tijelu dostaviti na usvajanje prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju financijskog plana za proteklo razdoblje do 31. srpnja tekuće proračunske godine
Upravno tijelo za financije izrađuje polugodišnji izvještaj o izvršenju proračuna i dostavlja ga načelniku, gradonačelniku, županu do 15. rujna tekuće proračunske godine.
Načelnik, gradonačelnik, župan podnosi predstavničkom tijelu na donošenje prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna do 30. rujna tekuće proračunske godine.
Polugodišnji izvještaj se za razliku od godišnjeg izvještaja ne dostavlja Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju.
Objava
Polugodišnji izvještaj o izvršenju proračuna objavljuje se na mrežnim stranicama JLP(R)S-a u roku od 15 dana od dana usvajanja od strane predstavničkog tijela u strojno čitljivom formatu.
Opći i posebni dio polugodišnjeg izvještaja o izvršenju izvanproračunskog korisnika objavljuju se i u službenom glasilu JLP(R)S-a.



Comments